Uutiset

Tiedote: Ihmisoikeusteemoja lapsille ja nuorille CISV:n kansainvälisillä kesäleireillä Porvoossa, Somerolla ja Taavetissa

Koulut täyttyvät monikielisestä puheensorinasta, kun globaalikasvatusjärjestö CISV:in kansainväliset leirit alkavat Somerolla, Porvoossa ja Taavetissa. Kesäleireille osallistuu yhteensä yli sata lasta ja nuorta 28 eri maasta. Kansainväliseen vapaaehtoistoimintaan on mahdollista tutustua leirien avoimien ovien päivissä.

CISV Porvoo järjestää kansainvälisen Village-leirin Porvoossa 30.6.–27.7. Leiri on neljän viikon mittainen kesäleiri 11-vuotialle ja leirille osallistuu 48 lasta 12 eri maasta. Leirin teemana on vapaus. Village-leiri on monikielinen ja -kulttuurinen kokemus, jossa lapset pääsevät osallistumaan erilaisiin aktiviteetteihin, jotka edistävät yhteistyötä ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusta. Leireillä keskeistä on itse tekemällä oppiminen, oman paikan löytäminen ja vertaisten kanssa mielipiteiden jakaminen.

Leirillä järjestetään avoimien ovien päivä 14.7. klo 15-18, jolloin vierailijat ovat tervetulleita itse paikalle tutustumaan Village-leirin positiiviseen ja yhteisölliseen ilmapiiriin.

Yhteystiedot: Leirinjohtaja Elina Tervonen, elina.tervonen@fi.cisv.org, 040-549 6261

CISV Helsinki järjestää kansainvälisen Village-leirin Somerolla 30.6.–27.7. Leiri on neljän viikon mittainen kesäleiri 11-vuotialle ja leirille osallistuu 48 lasta 12 eri maasta. Village-leiri on monikielinen ja -kulttuurinen kokemus, jossa lapset pääsevät osallistumaan erilaisiin aktiviteetteihin, jotka edistävät yhteistyötä ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusta. Leireillä keskeistä on itse tekemällä oppiminen, oman paikan löytäminen ja vertaisten kanssa mielipiteiden jakaminen.

Yhteystiedot: CISV Helsingin yhteyshenkilö Lotta Sjöblom (30.6.-15.7.), lotta.sjoblom@fi.cisv.org,  050-523 5288 ja Milla Ristiluoma (16.7.-27.7.),  milla.ristiluoma@fi.cisv.org, 050-368 5314

CISV Lappeenranta järjestää kansainvälisen nuorisotapaamisen (IYM-leirin) Taavetissa 3.–10.7. Leiri on kahdeksan päivän mittainen kesäleiri 16-18-vuotialle nuorille sananvapaudesta. Leirille saapuu 27 nuorta 13 eri maasta. IYM-leirin osallistujat saapuvat Suomeen eri puolilta maailmaa keskustelemaan yhdessä sananvapaudesta; leirin aikana nuoret jakavat erilaisia näkökulmia sananvapauteen ja oppivat toisiltaan konkreettisia tapoja edistää sananvapautta omassa arkipäivässään. Leiri rohkaisee osallistujia, kotiin palattuaan aktiiviseen toimijuuteen omassa elinympäristössään.

Leirillä järjestetään avoimien ovien päivä Lappeenrannan keskustassa, ME-talolla (Valtakatu 30, Oprin kauppakeskus, 2. kerros), 6.7. klo 16-18, jolloin vierailijat ovat tervetulleita tutustumaan CISV:n toimintaan ja jakamaan ajatuksia leiriläisten kanssa.

Yhteystiedot: Leirinjohtaja Laura Latja-Ropponen, laura.latja-ropponen@fi.cisv.org, 040-762 1191

CISV on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton vapaaehtoisvoimin toimiva kansainvälisyyskasvatusjärjestö. CISV:n ohjelmat tarjoavat lapsille ja nuorille monikulttuurisia kokemuksia ja tavoitteena on kasvattaa lapsista ja nuorista aktiivisia maailmankansalaisia, jotka osaavat ja haluavat edistää oikeudenmukaisuutta ja rauhaa. Toiminnan pääteemat ovat ihmisoikeudet, monimuotoisuus, kestävä kehitys ja ristiriitojen ratkaisu. CISV:ssä opitaan tekemällä ja kaikissa CISV-ohjelmissa leikitään, luodaan, keskustellaan ja reflektoidaan, kullekin ikäryhmälle sopivalla tavalla. Vuoden 2017 ohjelmissa keskitytään ihmisoikeuksiin.

Suomen CISV-liitto ry:n lehdistötiedotteen ja median käyttöön tarkoitettuja valokuvia löydät CISV Suomen avoimesta tietopankista.

Julkaisuvapaa kansallinen tiedote 2017 pdf-muodossa.

“By bringing young people together in a spirit of tolerance and understanding, we help to lay the foundation for a peaceful tomorrow."

Kofi Annan, former UN Secretary General, CISV Seoul Symposium 2000.